Etappebeskrivelser

Start og mål er på Årvoll kunstgress og i Årvollia.

Etappe 1 – Årvoll skole til Sletta

Første etappen starter bratt med stigning opp til toppen av Årvollia og krysser over Rødbergveien og ned langs badedammen på Tonsenhagen. Så videre forbi USBL Arena og til veksling på den grønne området utenfor Sletta barnehage.

• Lengde: 830 m

kart-1

høyde-1

Etappe 2 – Sletta til Isdammen

Andre etappe starter flatt og fint opp til Selvbyggerveien og krysser denne. Så løper man på blåmerket sti oppover i bra stigning mot Isdammen. Veksling foregår oppe ved Isdammen.

• Lengde: 730 m

kart-2

høyde-2

Etappe 3 – Isdammen til Tonsenhagen

Tredje etappe er flott løping på sti og starter med å runde på nordsiden av Isdammen for så å vinkle sør-øst langs kanten av Årvollåsen på blåmerket sti. Etter ca. 900 m passerer man stafettens høyeste punkt på på rett under 250 m over havet. Deretter går det bratt nedover mot bommen bak Tonsenhagen skole der det er veksling. Er det bløtt og fuktig under stafetten så vær forsiktig ned bakken. Det er røtter, steiner og skrånende fjell som kan være svært glatte ved regn.

• Lengde: 1150 m
  • Type: Blåmerket skogssti

kart-3

høyde-3

Etappe 4 – Tonsenhagen til Pottemakerveien

Fjerde etappe og også stafettens lengste starter på bred fin tursti / grusvei bak Tonsenhagen skole og tar til høyre etter 150 m der det heller svakt nedover. Så tar man til venstre og løper på bred tursti til man kommer frem til bebyggelsen på Rødtvet. Så løper man til høyre og langs de fine gressbelagt jordene i Hestehagen. Midt på Hestehagen svinger man så skarpt ned til venstre og ned bakken til man kommer til ridestien der man brekker raskt til venstre og fortsetter på ridestien til man kommer frem til vekslingen i enden av Pottemakerveien på Rødtvet.

• Lengde: 1750 m
  • Type: Grus (tursti) / Gress

kart-4

høyde-4

Etappe 5 – Pottemakerveien til Rødtvet T-bane

Etappen starter i enden av Pottemakerveien og fortsett rett frem over Rødtvetveien og inn i Kakkelovnsveien frem til veksling rett etter undergangen ved Rødtvet T-bane stasjon.

• Lengde: 690 m

kart-5

høyde-5

Etappe 6 – Rødtvet T-bane til Bredtvetdalen

Umiddelbart etter veksling så krysser man under RV4 og klatrer opp på gresskollen ved Bredvet kvinnefengsel der man så løper sør-vestover på gress-stien. Her får man god utsikt utover Groruddalen og innover mot Oslo sentrum før man fortsetter nedover inn i Bredvetdalen. Her løper man på sti / gress og passerer et kritisk punkt ned en bakke som sperres delvis av en trerot (pass på her!). Så kommer man ut på turveien på nordsiden av Leica Geosystems der det er veksling.

• Lengde: 1120 m
  • Type: Asfalt / sti / gress

kart-6

høyde-6

Etappe 7 – Bredvetdalen til Veitvethallen

Dette er den korteste etappen i Bjerkestafetten. Fra Bredtvetdalen går det 200 m flott tursti ned til løypas laveste punkt på 101 m over havet. Herfra vinkler man til høyre over brua og opp til kryssing av Veitvetveien og over til Veitvethallen der det er veksling mellom hallen og kunstgresset.

• Lengde: 450 m
  • Type: Grus (tursti) / Asfalt

kart-7

høyde-7

Etappe 8 – Veitvethallen til Linderud kunstgress

Fra Veitvethallen følger man den asfalterte turstien under kraftlinjen rett østover. Det er småkupert og man løper gjennom fine grøntområder før det blir en bratt nedover bakke ned til veksling ved klubbhuset til Linderud IL.

• Lengde: 920 m

kart-8

høyde-8

Etappe 9 – Linderud Kunstgress til Bjerkedalen

Etter veksling så starter man oppover og krysser T-bane sporet og tar så undergangen til nordsiden av Statsråd Mathiesens vei. Så løper man på fortauet mot Brobekk og krysser veiene Lunden, Brobekkveien og Martin Borrebekkensvei på nordsiden. Så krysser man Refstadveien og løper ned i Bjerkedalen Park til veksling foran ved Paviljongen.

• Lengde: 1090 m

kart-9

høyde-9

Etappe 10 – Bjerkedalen til Refstadsvingen

Fra Paviljongen løper man ned rundt vannet i parken og oppover langs bekken. Så krysser man Refstadveien og løper inn på stien langs Hovinbekken. Her går stien gjennom flotte hager oppover og man krysser Økernveien og så videre langs Hovinbekken før man kommer til veksling i Refstadsvingen før undergangen ved RV4.

• Lengde: 1020 m
  • Type: Grus (tursti)

kart-10

høyde-10

Etappe 11 – Refstadsvingen til målgang i Årvollia

Etappen starter med å krysse under RV4 før man svinger til høyre langs Trondheimsveien. Rett før man løper over brua over Hovinbekken tar man til venstre og inn i Bekkedalen. Her stiger det oppover og det avsluttes med en bratt kneik før man tar sørover gjennom skogtappen og ut på toppen av Årvollia. Herfra har man god oversikt over Oslo og man ser mål under seg før man løper nedover langs trærne på vestkanten av Årvollia og man vinkler til høyre og på skrå ut på sletta der det er målgang.